Trojičný stĺp v Šaštíne
Archívny výskum definoval tento objekt ako fontánu, ktorá osviežovala pútnikov prichádzajúcich do Šaštína, tento verejnosti neznámy účel však už niekoľko desaťročí Trojičný stĺp neplnil pre svoj zlý technický stav. Reštaurovanie malo za cieľ doskúmať súvislosti a obnoviť funkciu predpokladanej fontány.
V roku 2014 bol realizovaný komplexný reštaurátorský výskum objektu.
Pretrvávajúce degradačné vplyvy biologických, fyzikálnych a antropogénnych poškodení sa prejavili v silnom znečistení kameňa, absencii tvarovej modelácie hmoty pravej ruky Boha Otca, prstov Krista, ktorému tiež chýbala zadná časť hlavy, a úbytkoch na profilových častiach architektúry. Absencia kovovej svätožiare Krista, vážne statické poškodenie nosnej konštrukcie Ducha Svätého v súčte s celoplošným zvetraním a predpokladom nálezu prameňa vody vo vnútri architektúry definoval nálezový stav, ktorý si vyžadoval nielen konzervačný zásah, ale i špecifický reštaurátorský prístup, ktorý mal za cieľ prinavrátiť v archívoch spomínanú pôvodnú funkciu fontány pre pútnikov.
Počas demontáže kamenného podstavca sa odkryli dve časové schránky (obe pochádzajú z obdobia vzniku stĺpu) so štrnástimi mincami a medenou nápisovou tabuľkou s rytým písmom. Jej obsah nám doplnil vzácne informácie o vzniku diela. Na tabuľke sa uvádza, že v roku 1820, dňa 27. novembra, za farára a dekana Dizmasa Beňackého, pod dohľadom Antona Biehaleka, vykonávateľa testamentu spolu s Jozefom Eördegim, prísažným a Leopoldom Bockom, obchodníkom, potomstvu mincu (ako) svedka času dali vložiť kapláni šaštínskeho farára Anton Nalla, Štefan Nemečkaj, Ignác Richter a Ján Krajčírovič. Postavil Jozef Habenicht, trnavský kamenár. Zaznamenal rytec Leopold Schmalhofer, riaditeľ (oddelenia) maľby Cisárskej manufaktúry na majoliku v Holíči (bol autorom vedút Holíča).
Viac informácií nájdete tu.