Fakt, že škoda, spôsobená akože „reštaurovaním“ španielskeho obrazu zo súkromnej zbierky vyvolala tak masívne verejné rozhorčenie, znovu dokazuje, že ľuďom záleží na kultúrnom dedičstve, o ktoré sa treba profesionálne starať. Napriek groteskným výsledkom neodborného zásahu do diela záležitosť vôbec nie je na smiech. Bez ohľadu na to, či sú predmety kultúrneho dedičstva v súkromnom alebo verejnom vlastníctve, sú na prospech celej spoločnosti a sú podstatou našej kultúrnej identity.

Materiálne kultúrne dedičstvo je tvorené rôznymi predmetmi, existujúcimi v rôznorodom stave zachovania, so špecifickou štruktúrou a technologickými vlastnosťami, nadanými významom a hodnotou. Porozumieť týmto jedinečným charakteristikám si vyžaduje profesionálne kompetencie. Zničený obraz je dôsledkom škodlivého zásahu nekompetentného prístupu.

E.C.C.O. majúc na srdci osud európskeho kultúrneho dedičstva a evidujúc nárast prípadov zničenia predmetov kultúrneho dedičstva neodbornými zásahmi sa usiluje, aby bola v každom členskom štáte EÚ  uznaná dostatočná úroveň profesionálnej kompetencie pre výkon konzervovania-reštaurovania a aby bol výkon profesie regulovaný. Toto je nevyhnutnou podmienkou úspechu v procese zachovania európskej kultúrnej identity.

E.C.C.O. sformulovala spoločné princípy profesionálnej starostlivosti o kultúrne dedičstvo, ktorú spoločnosť zveruje do rúk konzervátorov-reštaurátorov. Tieto princípy sú definované v Profesionálnych Smerniciach E.C.C.O. SMERNICE E.C.C.O. a zmapovaných kompetenciách profesionálneho výkonu KOMPETENCIE E.C.C.O.. Konzervovanie -reštaurovanie kultúrneho dedičstva je pokračujúci proces definovania hodnoty jeho hmotnej podstaty a kultúrneho kontextu;  prenos autentického materiálneho dedičstva, rešpektujúc kultúrne pôsobenie objektu, je rozhodujúcim kritériom profesionality výkonu reštaurovania. Pokiaľ kultúrne dedičstvo nevnímame a nestaráme sa oň podľa týchto princípov, nejedná sa o proces konzervovania-reštaurovania.

Poľutovaniahodné prípady ako tento nie sú izolované. Spoločnosť je tvorcom svojho kultúrneho dedičstva a kultúrna gramotnosť, vyjadrená ako povedomie a pochopenie hodnôt kultúrneho dedičstva si vyžaduje, aby princípy zachovania kultúrneho dedičstva fungovali súčinne.

Odmietavý postoj verejnosti k podstate zásahu, ktorý mal za následok zničenie obrazu, je silnou podporou pre obhajobu starostlivosti o kultúrne dedičstvo. Je nutné posilniť potrebu profesionálneho postupu pri zachovávaní kultúrneho dedičstva; je nutné aplikovať najvyššie kritériá pri rozhodovaní o zásahoch do hmotnej podstaty kultúrneho dedičstva; je nutné požadovať jasný verejný regulačný rámec pre kultúrne dedičstvo, súčasťou ktorého je právne uznanie kvalifikovaných profesionálov – konzervátorov-reštaurátorov, jednajúcich v záujme spoločnosti.

Prípad zničenej maľby v Španielsku je jedným z mnohých príkladov hrozieb pre kultúrne dedičstvo. E.C.C.O. sa tiež zaoberá a aktívne pracuje na vyhodnotení vplyvu klimatickej zmeny na kultúrne dedičstvo, na vyhodnotení dopadu krízy COVID-19 na profesiu  a nedostatočnou viditeľnosťou  ochrany a konzervovania-reštaurovania v mainstreamových mediách a na nešpecializovaných sociálnych sieťach.


E.C.C.O.
European Confederation of Conservator-Restorers‘ Organisations

Bartolomé Esteban Murillo : Panna Mária, súkromná zbierka

Bartolomé Esteban Murillo : Panna Mária, súkromná zbierka

Svätý Juraj, Kostol sv.Michala, Navarra

Svätý Juraj, Kostol sv.Michala, Navarra

Elias Garcia Martinez : freska Krista v kostole Santuario de Misericordia de Borja v Zaragoze

Elias Garcia Martinez : freska Krista v kostole Santuario de Misericordia de Borja v Zaragoze